|
Lada tuning
Kusz 2006.08.05. 09:52
Sok jótanács van itt a tuningoláshoz!
|
LADA 1200-1600 alaptuning leírás (?85-110 LE)
Ez a leírás azoknak a sportolóknak íródott, akik a motorsportban aktívan részt vesznek. Mivel ez a tuningleírás nem a maximális teljesítmény elérésére törekszik, ezért a motorok hétköznapi használatra is alkalmasak. A teljesítménynövelés előfeltétele a szakismeret, szakmai rátermettség, ügyesség, néhány célszerszám, valamint szelepmaró és flexibilis tengelyű turbómaró, csiszoló-polírozó szerszám. A teljesítménynövelést elsősorban a szériaalkatrészek átalakításával érjük el, csak a kipufogó rendszert kell újraépíteni. A munkálatok megkezdése előtt meggyőződünk a motor tökéletes műszaki állapotáról.
1. A hajtókarokat tehermentesítjük, a felső kovácsolási feleslegtől megszabadítjuk. Kimérjük, hogy súlyuk egyforma legyen. Az alsó kovácsolási felesleget szintén lecsökkentjük, de csak annyira, hogy a csapágy stabilitása megmaradjon, a súlyegyenlőségre vigyázva, hogy minden hajtókar azonos súlyú legyen. Ez után a hajtókarokat hosszanti irányban csiszoljuk és polírozzuk, hogy ne keletkezhessenek hajszálrepedések. A készremunkálás után a hajtókarok derékszögelése szükséges. 2. A hengerfej megmunkálása az égéstérrel kezdődik. Az öngyulladás megakadályozása érdekében minden éles sarkot R=0,5-1,0 mm rádiusszal lekerekítjük, csak a gyertya furatoknál alkalmazunk nagyobb, kb. R=3,0 mm rádiuszt. Az 1200 és 1300-as motoroknál a sűrítési arány növeléséhez a hengerfejből 1,0-1,5 mm-re lemarunk, az 1500 és 1600-as motoroknál nem a hengerfejből, hanem a motorblokkból marunk le 1,0-1,5 mm-t. Ahhoz hogy a hengerben magas fordulaton jó töltést és ennek megfelelően magasabb időkeresztmetszetet érjünk el, a szívószelep ülésének átmérőjét 34 mm-re, a kipufogó szelep ülésének átmérőjét 28,5 mm-re növeljük. Egy 45°-os szelepmaróval a szívószelepnél 1,5-2,0 mm-es kúpos ülést készítünk. A marásnál keletkezett éleket R=0,5 mm rádiusszal lekerekítjük. Ezután a csatornákat egy hajlékony tengelyű maróval megnagyobbítjuk, a szívócsatornát 300 mm átmérőjűre, a kipufogót 28,5 m átmérőjűre. A szelepvezetőt legömbölyítjük, a csatornákat csiszoljuk és polírozzuk. 3. A porlasztók minden típusa alkalmas az átalakításra, az új típusok (vákumvezérelt) átalakítás nélkül felhasználhatók.
|
|
|
|
|
LADA 1200-1600 alaptuning leírás (?85-110 LE)
Ez a leírás azoknak a sportolóknak íródott, akik a motorsportban aktívan részt vesznek.
Mivel ez a tuningleírás nem a maximális teljesítmény elérésére törekszik, ezért a motorok hétköznapi használatra is alkalmasak.
A teljesítménynövelés előfeltétele a szakismeret, szakmai rátermettség, ügyesség, néhány célszerszám, valamint szelepmaró és flexibilis tengelyű turbómaró, csiszoló-polírozó szerszám.
A teljesítménynövelést elsősorban a szériaalkatrészek átalakításával érjük el, csak a kipufogó rendszert kell újraépíteni.
A munkálatok megkezdése előtt meggyőződünk a motor tökéletes műszaki állapotáról.
1. A hajtókarokat tehermentesítjük, a felső kovácsolási feleslegtől megszabadítjuk. Kimérjük, hogy súlyuk egyforma legyen. Az alsó kovácsolási felesleget szintén lecsökkentjük, de csak annyira, hogy a csapágy stabilitása megmaradjon, a súlyegyenlőségre vigyázva, hogy minden hajtókar azonos súlyú legyen. Ez után a hajtókarokat hosszanti irányban csiszoljuk és polírozzuk, hogy ne keletkezhessenek hajszálrepedések. A készremunkálás után a hajtókarok derékszögelése szükséges.
2. A hengerfej megmunkálása az égéstérrel kezdődik. Az öngyulladás megakadályozása érdekében minden éles sarkot R=0,5-1,0 mm rádiusszal lekerekítjük, csak a gyertya furatoknál alkalmazunk nagyobb, kb. R=3,0 mm rádiuszt. Az 1200 és 1300-as motoroknál a sűrítési arány növeléséhez a hengerfejből 1,0-1,5 mm-re lemarunk, az 1500 és 1600-as motoroknál nem a hengerfejből, hanem a motorblokkból marunk le 1,0-1,5 mm-t. Ahhoz hogy a hengerben magas fordulaton jó töltést és ennek megfelelően magasabb időkeresztmetszetet érjünk el, a szívószelep ülésének átmérőjét 34 mm-re, a kipufogó szelep ülésének átmérőjét 28,5 mm-re növeljük. Egy 45°-os szelepmaróval a szívószelepnél 1,5-2,0 mm-es kúpos ülést készítünk. A marásnál keletkezett éleket R=0,5 mm rádiusszal lekerekítjük. Ezután a csatornákat egy hajlékony tengelyű maróval megnagyobbítjuk, a szívócsatornát 300 mm átmérőjűre, a kipufogót 28,5 m átmérőjűre. A szelepvezetőt legömbölyítjük, a csatornákat csiszoljuk és polírozzuk.
3. A porlasztók minden típusa alkalmas az átalakításra, az új típusok (vákumvezérelt) átalakítás nélkül felhasználhatók.
|
Porlasztó 1200 és 1300-as típusokhoz két variációban |
|
Mechanikus |
Vákumos |
|
|
I. |
II. |
I. |
II. |
Szívótorok Æ (mm) |
23 |
24 |
23 |
27 |
Üresjárati fúvóka |
0,45 |
0,60 |
0,45 |
0,5-0,7 |
Fő levegőfúvóka |
150 |
180 |
150 |
155 |
Főfúvóka |
130 |
150 |
130 |
165-170 |
Kis levegőtölcsér |
8,5 |
10,5 |
8,5 |
8,5 |
Üzemanyagfúvóka |
1,50-1,90 |
1,50-1,90 |
1,65-1,90 |
1,65-1,90 |
Levegőfúvóka |
1,20 |
1,20 |
1,20 |
1,20 |
Keverőfúvóka |
1,70 |
1,70 |
1,70 |
1,70 |
|
|
|
|
|
|
|
|
Porlasztó 1500 és 1600-as típusokhoz |
Szívótorok Æ (mm) |
23 |
24-26 |
Üresjárati fúvóka |
változatlan |
változatlan |
Fő levegőfúvóka |
150 |
150-170 |
Főfúvóka |
130 |
150-165 |
Kis levegőtölcsér |
8,5 |
8,5 |
Kipufogórendszer
Első variáció
A széria rendszert használjuk fel, a fő (hátsó) kipufogódobig, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó dob kb. 7 LE-vel emeli a teljesítményt a széria autóhoz képest.
Második variáció
Csak a széria Y-t használjuk fel, ettől kezdve megváltoztatjuk a rendszert. A széria Æ40 mm-es csövet kicseréljük Æ50 mm-esre. (erre a célra a ROBUR tgk. Kipufogó csöve felhasználható) Ezt a rendszert előtompító nélkül, csak egy hátsódobbal építjük meg, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó rendszer kb. 13 LE teljesítménynövelést biztosít a széria kipufogórendszhez képest. A végcső a kipufogódob után 30 cm hosszaú legyen. Ezt a méretet mindkét esetben be kell tartani, mert különben leromlik a teljesítmény.
Teljesítmények
A motorok alapos és jó munkavégzés esetén, 1200-1600 lökettérfogat között 85-110 LE teljesítményűek lesznek.
A maximális forgatónyomaték minden motornál 4500 f/percnél, a maximális teljesítményt 6500 f/percnél jelentkezik.
|
|
Kipufogórendszer
Első variáció A széria rendszert használjuk fel, a fő (hátsó) kipufogódobig, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó dob kb. 7 LE-vel emeli a teljesítményt a széria autóhoz képest. |
|
|
Második variáció Csak a széria Y-t használjuk fel, ettől kezdve megváltoztatjuk a rendszert. A széria 40 mm-es csövet kicseréljük 50 mm-esre. (erre a célra a ROBUR tgk. Kipufogó csöve felhasználható) Ezt a rendszert előtompító nélkül, csak egy hátsódobbal építjük meg, amit a mellékelt rajz szerint készítünk el. Ez a kipufogó rendszer kb. 13 LE teljesítménynövelést biztosít a széria kipufogórendszhez képest. A végcső a kipufogódob után 30 cm hosszaú legyen. Ezt a méretet mindkét esetben be kell tartani, mert különben leromlik a teljesítmény. |
|
A rajzok elég gyatrák, de majd korrigálom. :-( |
|
Teljesítmények
A motorok alapos és jó munkavégzés esetén, 1200-1600 lökettérfogat között 85-110 LE teljesítményűek lesznek. A maximális forgatónyomaték minden motornál 4500 f/percnél, a maximális teljesítményt 6500 f/percnél jelentkezik. | |
| |